Sidor

torsdag 1 maj 2014

Rumparooz pocketblöja


Rumparooz pocketblöja är en one size-blöja som ska passa barn under hela blöjperioden. Storleken justeras i höjdled med tre knappar på framsidan. Runt midjan fäster man blöjan med dubbla knapprader. Blöjan finns också att köpa med kardborre. Blöjans insida består av microfleece (polyester) med dubbla extra resårer för att fånga upp bajs. Man väljer mellan olika färger eller mönster på blöjan.

Blöjan jag har testat har jag fått låna av en kompis. Jag fick också låna två tillhörande inlägg i hampa (55% hampa och 45% ekologisk bomull). Rumparooz inlägg finns att köpa i tre olika material; hampa, bambu eller mikrofiber. Som ni ser på bilden under, är det ett rektangulärt och ett timglasformat inlägg. Inläggen har knappar och kan fästas i varandra. Det stora inlägget kan dessutom göras kortare genom att knäppas ned. Det finns alltså möjlighet att använda endast ett av de två inläggen eller båda tillsammans och man kan justera inläggens storlek och var i blöjan man vill ha störst uppsugningsförmåga. På Rumparooz hemsida finns bilder på sex olika sätt att använda inläggen, vilket antagligen är anledningen till att inläggen kallas 6r soakers.

Jag har provat blöjan på sonen som nu är 1 år gammal, väger precis över 10 kg och är ca 80 cm lång. Vi hade den på näst största storleken. För oss var det lagom att använda det timglasformade inlägget. Jag försökte med båda inläggen, men då blev blöjan alldeles för tjock och klumpig. För större barn eller möjligtvis över natten kan jag tänka mig att det kan fungera med två inlägg.

Blöjan satt helt ok på sonen. Det var egentligen inget fel på passformen, men jag upplevde blöjan som något klumpig. Vi har andra blöjor med bättre passform, t.ex. bumGenius och POOPS! Inläggen verkar ha riktigt bra uppsugningsförmåga, men jag tyckte de var lite stela och klumpiga. Jag gillade inte heller det stora öppna hålet i blöjan där man stoppar in inläggen. Hålet är så stort att inläggen kommer i kontakt med barnets hud. Men blöjan var väldigt läcksäker och jag kan tänka mig att det här är en bra blöja att ha om man ska ut på längre promenader eller kanske som nattblöja.

För mig är det inte aktuellt att skaffa en Rumparooz. Dels för att jag tyckte den var klumpig, men också med tanke på att det är fleece på insidan. Jag har tidigare haft blöjor med fleece, men efter att det förra året kom rapporter om hur skadligt fleece är för miljön har jag helt slutat köpa blöjor (och kläder) med fleece. I min samling har jag i dag kvar några enstaka blöjor med fleece och nu är det ganska länge sen de användes. Men mina tankar kring fleece och olika tyger får jag skriva ett eget inlägg om längre fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar