Sidor

söndag 11 maj 2014

Alvehamn Hemp Dry


Alvehamn Hemp Dry är en formsydd blöja i one size med hampafrotté på utsidan, coolpass på insidan närmast barnets hud och ett lager hampafleece i mitten. Att blöjan är one size betyder att den ska passa under barnets hela blöjperiod. Storleken justeras i höjdled med två tryckknappar på framsidan. Runt midjan fäster man blöjan med två parallella knapprader. I blöjans rygg finns en öppning där man kan stoppa in inlägg. Inget inlägg följer med blöjan när man köper den. Eftersom det är en formsydd blöja måste man ha någon form av spärrskikt utanpå, antingen i PUL eller ull.

Hemp Dry är Alvehamns senaste blöjmodell. Jag har länge önskat mig en formsydd blöja med torrskikt, något som inte är så vanligt. Coolpass är mitt favorittorrskikt i blöjor, så jag var helt enkelt tvungen att prova denna blöja. När jag köpte den tänkte jag ha den som dagblöja till min yngsta son, men den har istället mest blivit nattblöja till stora sonen. Jag använder Muksut bambuhampainlägg som inlägg, men fickan är stor och smidig och jag tror de allra flesta inlägg passar.  Utanpå har vi använt antingen Alvehamn skalbyxa eller Manymonths longies (ullbyxor).

Jag upplever Hemp Dry som en mjuk, smidig och relativt tunn blöja. Både hampafrottén och coolpassen är mjuka och följsamma tyger som gör att blöjan sitter fint runt barnet. Den dolda hampafleecen krymper lite under de första tvättarna, så just där den är fastsydd blir coolpassen lite bulkig. Det blir helt enkelt överskott på coolpasstyg jämfört med hampafleece. Men jag upplever inte det som något stort problem, och jag tror inte det känns obehagligt för barnet.

Många formsydda blöjor är anpassade antingen för dag- eller nattanvändning. En av fördelarna med Hemp Dry är att den fungerar lika fint både på dagen och natten. Dagtid kan man använda ett litet inlägg och få en tunn och smidig blöja. Nattetid kan man använda tjocka inlägg, för fickan ger utrymme att fylla blöjan ordentligt. Utan inlägg tror jag dock inte att blöjan fungerar så bra, då det bara finns två uppsugande lager.

Vi är väldigt nöjda med Hemp Dry och kommer fortsätta använda den både som dag- och nattblöja.

Blöjans insida:

Blöjans utsida:
 
Närbild på hampafrotté och coolpass:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar