Sidor

tisdag 27 maj 2014

Alvehamn Formsydd Bambu Dag


Alvehamn Formsydd Bambu Dag är, precis som namnet säger, en formsydd blöja som passar att använda på dagtid. Den består av fyra lager bambujersey och är därför väldigt tunn. Blöjan finns i tre storlekar: S (nyfödd-7/8 kg), M (7-14 kg), och L (13-20 kg). Den fästs med dubbel knapprad på sidorna. Blöjan kräver att man använder en blöjbyxa utanpå, antingen i PUL eller ull.

Det är inte så länge sen jag provade denna blöjan på min son för första gången. Jag har under lång tid noterat att många är väldigt nöjda med den, och under våren ville jag prova en formsydd blöja. Jag blev kär i blöjan direkt, och har nu sålt av en hel del pocketblöjor och köpt flera Alvehamn Formsydd Bambu Dag. Sonen väger lite drygt 10 kg och vi har flest blöjor i storlek M, men jag har köpt en i storlek L för att prova och den fungerar redan nu på de näst minsta knapparna.

Vad är det jag gillar så mycket med denna blöjan? Det är att den är så otroligt mjuk och tunn. Den känns som en tjockare variant av en kalsong, inte som en blöja. Samtidigt suger den tillräckligt. Vi använder den utan några extra inlägg. Då kontrollerar jag barnet ganska ofta och byter direkt vid kiss. Blöjan känns blöt efter att barnet har kissat, så för oss är det här främst en blöja vi använder hemma. Över blöjan använder vi mest Manymonths longies eller shorties (ullbyxor) men ibland också Alvehamns skalbyxor. Jag gillar dessutom blöjans form. Den är luftig och sitter inte åt runt barnets underliv. Resårerna runt låren och midjan gör att blöjan ändå hålls på plats och gör att den inte läcker.

Finns det något negativt att säga om blöjan? Tja, den tar väldigt lång tid på sig att torka. För mig är det inget problem, men det finns ju självklart tygblöjeföräldrar som värdesätter kort torktid. Och så blir den nopprig ganska fort. Men jag gillar den så mycket att jag har varit inne på tanken att byta ut alla våra dagblöjor mot denna. Det kommer jag inte göra, för jag har många blöjor jag gillar och olika blöjor passar vid olika tillfällen. Men en stor del av våran tygblöjesamling kommer fortsättningsvis bestå av Alvehamn Formsydd Bambu Dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar