Sidor

onsdag 12 februari 2014

POOPS! Allt-i-ett


Sommaren 2013 ändrade POOPS! sitt sortiment från att tidigare ha sålt pocketblöjor till att nu börja sälja allt-i-ett blöjor. Jag gillar POOPS! pocketblöjor mycket, och jag var väldigt nyfiken på hur den nya blöjan skulle bli.

Mycket av den gamla designen finns kvar i den nya blöjan, men det har samtidigt gjorts flera viktiga ändringar. Grenen har blivit några cm smalare. Den är fortfarande bland de bredaste blöjorna, men det är en klar förbättring. Den nya versionen har två knapprader som justerar bredden runt midjan. Pocketversionen hade bara en knapprad. Och så har knapparna nu fått samma färg som blöjan. Pocketblöjorna har vita knappar. I övrigt är det samma fina klara färger att välja mellan," POOPS"-märket är det samma och läckagebarriären finns kvar. Precis som pocketblöjorna är allt-i-ett-blöjorna one size och storleken justeras med tre knappar på framsidan.

Att blöjorna nu är allt-i-ett istället för pocket innebär att det finns ett inlägg fastsytt längst bak i blöjan. Inlägget lägger man i blöjan så att det hamnar direkt mot barnets hud. Pocketblöjorna hade lösa inlägg som man placerade i en ficka. POOPS! allt-i-ett finns i två olika varianter, en med bambu/bomull och en med microfiber och coolpass. Bambu/bomull-blöjan har innertyg och inlägg av 70% bambu och 30 % bomull. Coolpassblöjan har funktionsmaterialet coolpass (påminner väldigt mycket om coolmax) som innertyg och överst på inlägget. Inläggets undersida består av uppsugande microfiber. Coolpass är ett torrskikt som gör att blöjan inte känns så blöt mot barnets hud efter att barnet har kissat. På bilderna under ser ni de två olika varianterna. Den gröna blöjan är med coolpass, den rosa med bambu/bomull.

Jag gillar förbättringarna av POOPS!-blöjan. Att grenen har blivit smalare är bra. Två knapprader istället för en är också riktigt bra. Läckagebarriären finns kvar och gör blöjan otroligt läckagesäker. De nya blöjorna upplever jag lika läckagesäkra som de gamla pocketblöjorna. Det är verkligen POOPS! styrka. Att knapparna har fått färg är en fin liten detalj som jag också gillar. Att blöjan nu är en allt-i-ett är jag inte lika förtjust i. Egentligen gillar jag pocketblöjor bättre, jag gillar att inlägget ligger i en ficka och inte löst i blöjan. Med lösa inlägg i blöjan blir det flera ytor att tvätta rena. Det känns också knöligare för barnet. Men samtidigt tycker jag att denna blöjan fungerar bättre än jag hade förväntat mig och jag tror inte att barnet upplever det lösa inlägget som obehagligt. Inläggen är lite långa, och jag hade önskat att de var något kortare. Nu blir man tvungen att vika in inlägget för att det inte ska fortsätta upp på barnets mage utanför blöjan.

Coolpass-tyget ger en form av torrhetskänsla efter att barnet har kissat. Coolpass/coolmax är ett av mina favorittorrskikt i blöjor, och jag tycker det är toppen att POOPS! använder det istället för fleece. Tyvärr gillar jag inte microfiber, så den blöjan är inte helt i min smak. Bambu/bomull-blöjan gillar jag väldigt mycket. Den känns blöt när barnet har kissat, så då måste jag byta direkt, men den är mjuk och gosig. Under hösten har jag använt den till min stora son som är på väg att bli torr. För honom är det perfekt med en blöja som suger jättemycket (och det gör den här), är läckagesäker och känns blöt när han har kissat. Det optimala för min minsta son skulle vara om POOPS! kom med en coolpass-blöja med bambu/bomull som uppsugande lager, alltså en kombination av de två blöjorna. Tyvärr är det så att många har klagat på att POOPS! torkar för långsamt, och det är därför coolpass-blöjan har microfiber i sig. Den torkar helt enkelt fortare än en blöja med naturmaterial. Många verkar tycka att kort torktid är en viktig faktor när de väljer blöjor. För mig spelar torktiden ingen roll, jag prioriterar naturmaterial.

Även om det finns detaljer jag önskar kunnat ändras (som inläggets längd och microfibern), så tycker jag att POOPS! blöjor är riktigt bra. De har fin passform och håller otroligt bra. De är enkla att använda, lika enkla som engångsblöjor. Efter användning tvättar man hela blöjan. Den tar inte mycket plats på torkställningen då inlägget sitter fast i blöjan. När blöjan har torkat kan den användas precis som den är utan att man behöver stoppa in inlägg (själv tycker jag inte det är jobbigt att stoppa inlägg i pocketblöjor, men det finns de som tycker det). Priset är också en fördel, en blöja kostar bara 149 kr och köper man flera blir det ännu billigare. Blöjorna finns i fina och tilltalande färger. Om man funderar på att börja med tygblöjor tycker jag att man ska prova POOPS! Det är en perfekt nybörjartygblöja.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar