Sidor

torsdag 23 januari 2014

Alvehamn dagprefold


Alvehamn dagprefold i bambu är ett inlägg som består av en sida av bambuvelour och en sida av bambufrotté. Runt kanterna har prefolden en regnbågsfärgad söm. Ursprungsstorleken är 33x40 cm, men den krymper något i tvätt. Mina har krympt lite olika och är nu ca 31x38 cm. Prefolden är utformad för att passa i Alvehamns pocketblöjor och formsydda blöjor. För att använda den som inlägg viker man den två gånger. Den passar också i Alvehamns skalbyxa och kan då användas direkt mot barnets hud.

Jag har använt prefolden som inlägg i Alvehamn pocketblöja och i bumGenius pocketblöja. Den kan helt säkert användas i många andra pocketblöjor också. Uppsugningsförmågan är riktigt bra och man behöver aldrig oroa sig för läckage. Jag väljer ofta detta inlägg om jag ska ta med barnet ut på en längre promenad. Jag har också använt det som nattinlägg tillsammans med en extra booster.

Prefoldens kanter viker sig lite snett inåt efter några tvättar. Det beror på att velouren krymper mer än frottén. Jag har pratat med Maria, som äger Alvehamn, om detta. Hon har förklarat att velouren är den sida som kunderna ofta vill ha mot barnets hud. Men om det skulle vara velour på båda sidorna skulle prefolden halka runt i i blöjorna. Velouren är verkligen supermjuk, så jag förstår precis vad hon menar. Frottén har alltså en viktig funktion då den är strävare och håller prefolden på plats.

Alvehamn dagprefold var det första inlägget jag köpte. Nästan alla andra blöjor och inlägg jag köpte under min första tygblöjeperiod har hunnit bytas ut, men dessa finns kvar. De kommer också finnas kvar så länge jag har blöjbarn. Jag gillar att de har så bra uppsugningsförmåga, och så gillar jag att de håller så bra. Efter MÅNGA tvättar det senaste året är de fortfarande lika fina. De blir inte noppriga som en del andra inlägg, de är slitstarka och sömmarna ser fortfarande ut som nya. En riktig kvalitetsprodukt.

Bambuvelour till vänster och bambufrotté till höger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar