Sidor

onsdag 4 december 2013

Muksut formsydd blöja


Jag har länge varit sugen på att prova Muksut formsydda bambublöja, men den är ganska dyr (nypris ca 220 kr) och det har inte blivit av att jag köpt någon. För några månader sen kom jag över två st begagnade mycket billigt, och då bestämde jag mig för att prova. Dessa var i storlek S-M och jag visste att de ganska snart skulle bli för små för sonen, men jag tänkte att det var ett bra sätt att testa modellen. Jag märkte direkt att det var en riktigt bra blöja, så när de blev för små sålde jag dem och köpte två begagnade i nästa storlek.

Blöjan har kardborre och är i pocketmodell, det finns alltså en ficka där man vid behov kan stoppa in extra inlägg. Den finns i tre storlekar: nyfödd, S-M (5-10 kg) och L-XL (10-15 kg). Den har mjuk bambustretchfrotté närmast barnets hud och på utsidan, i mitten finns extra uppsugande tyg. Bambustretchfrottén på utsidan är randig och finns i flera snygga färger. Tyget på insidan har samma färg som utsidestyget men är inte randigt. Till denna blöja behöver man en blöjbyxa utanpå, jag har använt Alvehamns skalbyxa.

Det jag gillar med denna blöja är att den har så bra passform. Runt låren är det mjuka kanter och bredden runt magen är bra. Kardborren fungerar fint och blöjan ser verkligen bekväm ut på barnet. Bambustretchfrottén är oerhört mjuk och mysig. Det känns riktigt bra att sätta blöjan på barnet. Jag stoppar alltid ett inlägg i blöjans ficka då jag tycker det behövs. Vilket inlägg jag använder beror helt på när blöjan ska användas, dagtid tar jag ett mindre inlägg och om blöjan ska användas under natten tar jag ett större inlägg. När barnet har kissat känns blöjan ganska blöt, så om jag använder den som nattblöja lägger jag ett torrinlägg mellan blöjan och barnets hud.

Jag upplever blöjan som ganska liten i storleken. När sonen vägde ca 9 kg bytte jag från storlek S-M till L-XL. Då märkte jag att jag hade kunnat börja använda den större storleken mycket tidigare. På bilderna under ser ni storlek S-M till vänster och storlek L-XL till höger. Skillnaden är mindre än jag hade förväntat mig och blöjan kommer inte att hålla till 15 kg hos oss.

Det här är en blöja som med fördel kan köpas begagnad. Den behöver ganska många tvättar för att nå maximal uppsugningsförmåga. En begagnad blöja har redan tvättats många gånger och fungerar bra direkt. Dessutom är den ganska dyr och man kan spara mycket på att köpa den begagnad. Men om man väljer att köpa den ny så är den absolut värt pengarna!

OBS! Några månader efter att jag skrev den första texten måste jag lägga till att jag nu har upptäckt att blöjan i storlek L-XL visst håller upp till 15 kg. Jag har använt den några gånger som nattblöja till stora sonen som väger ca 15 kg och det fungerar bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar